البته این قضیه مهم در سئو وبسایت اینقدر ساده هم نیست. در دنیای سئو سایت گفت و گو راجع به برخی موضوعات می باشد که هیچ زمان قدیمی نمیشود. بهینه سازی کلاه سیاه از آن موضوعات هست. تمامیی کارشناسان seo در سراسر دنیا میدانند که گوگل seo کلاه سیاه را دوست ندارد. کلیه میدانند که گوگل سئو کلاه سیاه را جریمه میکند. اما تکنیکهای این نوع از بهینه سازی جاری ساختن میشود.
آموزش سئو
دوره آموزش سئو
آکادمی رایا پارس
در دنیای seo تارنما و ازنظر گوگل استعمال از تکنیکهای کلاه سیاه برای سئو وب سایت قانونشکنی می باشد. سوال منطقی که اینجا پیش میآید این میباشد که پس چرا؟ چرا وقتی همه می دانند کارهایی را نباید ایفا داد و جریمه دارد، بازهم عدهای آن را انجام میدهند؟ به این سوال اساسی می گردد یکسری پاسخ بخشید. کوتاهترین پاسخ این می باشد که قانونشکنی فقط متعلق به دنیای حقیقی نیست و در عالم دیجیتال و فضای مجازی هم آدمهایی پیدا می گردند که ضوابط را زیرپا بگذارند.
پاسخ دیگر این میباشد که گاهی ممکن است متخصص سئو از نبایدهای بهینه سازی (سئو کلاه سیاه) بهخیر با خبر نیست و در دام سئو سیاه میافتد. بههمینعامل، تدبیر بی نقص از سئو کلاه سیاه و تکنیکهای آن بهاندازهی شناختن سئو کلاه سفید مهم و ضروری است. در این نوشته ی علمی، من کوشش میکنم تا روشن کنم سئو کلاه سیاه چیست و چه تکنیکهایی سئو سیاه بهحساب می آیند.
آنچه دراین نوشته خوا هیم داشت
سئو کلاه سیاه (Black Hat سئو) چیست؟
چرا seo کلاه سیاه بهوجود آمد؟
به کدام تکنینک ها تکنیک های بهینه سازی کلاه سیاه گفته میگردد؟
۱. keyword Stuffing (تکرار بیشازاندازه لغت ها در محتوا)
۲. محتواها و لینک و پیوندهای پنهانی
۳. بکلینکهای غیرواقعی و ویرایششده
۴. دستکاری ریدایرکتها و اسنیپتها
چگونه موتورهای جستجو Black Hat seo را جریمه میکنند؟
تارنماهای جریمهشده بهخاطر به کارگیری از سئو کلاه سیاه
۱. J.C. Penney و ۲۰۰۰ بکلینک و پیوند سیاه
۲. Forbes و پیوندهای غیرواقعی
جمعبندی و منفعتگیری
تالیف کننده
مهدیه اسماعیلی
seo کلاه سیاه (Black Hat seo) چیست؟
در سئو وبسایت مقصود رسیدن به ورقهی اول و خط نخستین تا سوم نتیجه ها جستجوی موتورهای جستجو میباشد. زمانی مثل امروز در میان سایتها رقابت نبود و نو کار گوگل و دیگر موتورهای جستجو شروع شده بود، بحثی از بهینه سازی کلاه سیاه وجود نداشت. چون نیازی به آن عدم وجود. ولی هرچه تعداد سایتها بیشتر شد و کاربران در سراسر فقید بیشتر به موتورهای جستجو، مخصوصا گوگل، متکی بودن پیدا کردند؛ رقابت بین سایتها برای رسیدن به ورقهی اول بیشتر شد.
همزمان با بیشترشدن رقابت و مراجعهی بیشتر کاربران به موتورهای جستجو، آن ها برای تارنماها و محتوای وب سایت استانداردها و شیوه نامههایی (Guidelines) اوضاع و احوال کردند. ازطرفدیگر، موتورهای جستجو و گوگل هرروز الگوریتمهای خود را بهبود دادند تا بادقت بیشتری بتوانند پایبندی وبسایتها را به آیین نامهها رسیدگی کنند. هدف موتورهای جستجو از استانداردها و الگوریتمهایشان این هست که بهترین، دقیقترین و معتبرترین پاسخ به جستجوی مخاطب در کاغذی اولیه به او نمایش داده گردد.
seo کلاه سیاه استعمال از تکنیکها یا ترفندهایی مغایر با استانداردها و شیوه نامههای موتورهای جستجو بهمنظور رساندن وبسایت به مرتبهی بالاتری در حاصل جستجو است. در seo کلاه سیاه غرض این می باشد که الگوریتمهای موتورهای جستجو بازی داده شوند (فریب بخورند).
چرا سئو کلاه سیاه بهوجود آمد؟
وقتی من و شما چیزی را در گوگل سرچ می کنیم و نتایج برای ما نمایش داده میشود، روی کدام لینک کلیک میکنیم؟ من که اولی لینک و پیوند و بهره را تعیین میکنم. در صورتی در اولین سایت چیزیکه میخواهم را پیدا نکنم، روی لینک دوم و سوم کلیک میکنم. شاید به پیوندهای دیگر در ورقه اول هم محرمانه بزنم. اما خیلی کم پیش آمده است که بروم صفحهی دوم حاصل.
شما هم احتمالا همین کار را میکنید. بقیه هم احتمالا همین عمل را میکنند. بههمینبرهان، دستیابیوکارها و کسانیکه متاع و خدمات خود را در وبسایت عرضه میکنند، دنبال رسیدن به صفحهی نخستین میباشند. چون برای خیلی از تارنماها در صفحهی اولیه بودن یعنی فروشداشتن و کسب سود.
نقص اینجاست که درصورتیکه کلیه بخواهند براساس seo کلاه سفید (مبنی بربا استانداردها و دستورالعملهای موتورهای جستجو) سایتشان را با صرفه کنند تا مرتبه دستیابی کند، زمان زمان نسبتا زیادی طول می کشد. تارنماها باید اعتماد موتورهای جستجو و گوگل را جلب کنند و به او آرم دهند که برطبق استانداردهای آنها در فضای وب حضور دارا هستند و عمل میکنند. چون درنتیجهی به کارگیریاز تکنیکهای سئو سیاه، الگوریتمهای موتورهای جستجو فریب میخورند؛ سایت در طول کوتاهتری به رتبه و رده میرسد.
البته نتیجه ها بهدست آمده از سئو کلاه سیاه کوتاهزمان می باشد. چون موتورهای جستجو متوجه میشوند و وب سایت خلافکار را جریمه میکنند. ممکن است آن سایت را برای مدتی از نتایج جستجو حذف کنند و به کاربر نشانه ندهند.
سئو کلاه سفید صرفا فرصتبر نیست، بلکه هزینهبر هم است. استانداردهای گوگل به طور تقریب به همهچیز در یک سایت مربوط میشوند. ازنظر موتورهای جستجو طراحی وب می بایست ویژگیهایی داشته باشد. طراحی UX هم برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو مهم هست. از تمامی مهمتر این است که محتوای تارنما باید با کیفیت و اصیل باشد. ساختوساز محتوای متنوع و کیفیت بالا و رعایتکردن تمامیی استانداردها در بلندمدت هزینههای زیادی داراست. درمقابل، تکنیکهای سئو کلاه سیاه ارزانتر آحاد میشود.
به کدام تکنینک ها تکنیک های بهینه سازی کلاه سیاه گفته میگردد؟
هرکار غیرواقعی و خلاف شیوه نامههای موتورهای جستجو برای با صرفهسازی وبسایت ممکن میباشد تکنیک کلاه سیاه بهحساب آید. اما بعضی تکنیکها میباشند که شکی در سیاهبودن آنها نیست و موتورهای جستجو نیز ممنوعبودن آنان را اعلام کردند. درادامه، مخربترین تکنیکهای سئو که کارشناسان بهینه سازی بههیچوجه نباید از آنها استفاده کنند معرفی میشود.
۱. keyword Stuffing (تکرار بیشازاندازه لغت ها در محتوا)
تصور کنید برای شما سوال پیش آمده که «سئو آف پیج چیست؟». این سوال را از گوگل میپرسید. توقع شما از محتوایی که خط اول نتیجه ها گوگل است حتما این نیست که در جملاتی بیمفهوم واژه و کلمه سئوی آف پیج یا لینکسازی خارجی یا دیگر لغات مرتبط و غیرمرتبط را بیهدف تکرار نموده باشد. این نوع محتوا مطلقا به سوال مخاطب پاسخ نمیدهد. بلکه مخاطب را گیج و وقت او را هدر میدهد. همگی کلمات محتواهای تارنما باید برای رساندن مفهومی که کاربر در پی آن می گردد ضروری باشند. keyword Stuffing ممکن می باشد در توضیحات متا و متنهای جایگزین تصویر (alt image) هم صورت پذیرد.
ازنظر گوگل:
هرگونه تکرار غیرطبیعی کلمه کلیدی یا اعداد یا عبارات بیربط در متن ورقه بهقصد فریبدادن الگوریتمها و دستکاریکردن جایگاهی سایت Keyword Stuffing هست.
۲. محتواها و لینکهای پنهانی
در برخی صفحه های سایت برای موتورهای جستجو چیزهایی قرار داده میشود که با ترفندهایی از کاربران پنهان گردیدهاست. یعنی بخشی از محتوا برای خزندههای موتورهای جستجو نوشته شده می باشد نه کاربران. از ترفندهای نهفتهکردن بخشی از محتوا این هست که رنگ متن را همرنگ پسموردی شیت میکنند. در صورتیکه من دراین ورقه واژهای را با رنگ سفید بنویسم، شما آن را نمیبینید (من فعل جمله را، نمیبینید، با رنگ سفید نوشتم).
ادله این کار چیست؟ گنجاندن کلمه ها کلیدی و پیوندها تاجای ممکن در یک ورقه. من می توانم در این ورقه یکسری پیوند سفید بگذارم که کاربران نمیبینند. یا ممکن است بعضا لینک و پیوندها را با کمکبه چنگ آوردن از کدهای CSS از دید کاربران نهفته کنم. کارشناس بهینه سازی همیشه می بایست مراقب محتواها یا لینکهای پنهانشده باشد. ممکن هست محتوایی که از جایی نسخه برداری میشود، لینک و پیوند یا محتوای پنهانی داشته باشد.
۳. بکلینکهای غیرواقعی و دستکاریشده
بکپیوندها را کاربران حقیقی و واقعی باید به وب سایت شما (محتواهای تارنما شما) بدهند. بکپیوندها نماددهندهی اعتبار و کیفیت محتواهای شما درنظر کاربران حقیقی وواقعی است. بههمینبرهان، بکپیوندخریداری نمودن، بکلینک و پیوندتهیه نمودن از مزرعههای پیوند (Link Farms) و بکپیوندساختن با شبکهی PBN؛ تمامی لینکسازیهای غیرواقعی و قابلمجازات میباشند. حتی بکلینکساختن ازطریق کامنتگذاشتن در تارنماهای دیگر نیز ممکن می باشد لینک و پیوندسازی غیرواقعی محسوب شود. درصورتی که کارشناس سئو میخواهد در کامنت وب سایتهای دیگر به وب سایت خود پیوند دهد، باید این شغل را خیلی بااحتیاط جاری ساختن دهد.
۴. بازنویسی ریدایرکتها و اسنیپتها
اساسا اشخاصیکه برای سکوآوردن در موتورهای جستجو به تکنیکهای بهینه سازی کلاه سیاه متوسل میگردند، از هر فرصت و امکانی برای گولزدن الگوریتمها به کارگیری میکنند. ریدایرکتکردن در مفاد مشخصی حادثه میافتد. برای مثال، هنگامی نسخهی جدیدی از یک سایت ساخته می گردد، کاربرانی که روی صفحات تارنما قدیم کلیک میکنند؛ به آدرس تازه هدایت می گردند (ریدایرکت). اما ممکن می باشد ریدایرکتکردن برای این مصرف شود که کاربران به یک شیت و خزندگان موتورهای جستجو به برگهی دیگری (که پر از پیوند و کلمه و واژه کلیدی هست) هدایت شوند.
اطلاعاتی که درون در فریم قرمز قرار گرفته میباشد، اطلاعاتی است که درقالب اسنیپت (Snippet or Structured Data) به موتور جستجو داده میشود. از تکنیکهای seo کلاه سیاه این می باشد که تعداد اظهار نظر و ستارهها را ویرایش میکنند تا اطلاعات خطا و نادرست در آن نمایش داده گردد. برای ویرایشکردن اسنیپتها هم ترفندهای مختلفی وجود دارااست. یکی این هست که از سایتهای امتیازدهی و سکوبندی جعلی به تارنما مقصد امتیاز بالا داده گردد. بهتر می باشد کارشناس سئو شیوه نامه گوگل درباره ی اسنیپتها را دقیق بداند تا درخصوص اطلاعات اسنیپتها اشتباهی مرتکب نشود.
به چه شکل موتورهای جستجو Black Hat سئو را جریمه میکنند؟
قطعا سئو کلاه سیاه بهزیان وب سایت مجموع میشود. شاید اندکی فرصت برنده شود تا موتور جستجو بفهمد سایتی با تکنیکهای بهینه سازی کلاه سیاه به رده فعلی رسیده است، البته به طبع می فهمد. موتورهای جستجو و گوگل مبارزه با seo کلاه سیاه را بسیار بسیار دور از شوخی میگیرند. آنها هرروز الگوریتمها و استانداردهای خود را بهبود میدهند تا بهتر بتوانند سایتهایی را که از تکنیکهای seo کلاه سیاه به کارگیری کردند پیدا کنند.
گوگل و دیگر موتورهای جستجو تکنیکهای seo کلاه سیاه را درهرحال جریمه میکنند. برای موتورهای جستجو اساسی نیست آن تکنینکها آگاهانه بهکار گرفته شدهاند یا ناآگاهانه مستعملاند.
وقتی از مجازاتشدن و جریمهشدن بهخاطر seo سیاه صحبت میزنیم، منظورمان این نیست که گوگل یا دیگر موتورهای جستجو از تارنما شکایت میکنند یا آن را به دادگاه میکشانند. سایتهای خلافکار ازنوع مجازی آن و در فضای نت جریمه میشوند. جریمهی تارنما ممکن میباشد این باشد که تارنما برای مدتی یا همیشه در نتایج جستجو به کاربر علامت داده نمیشود. موتورهای جستجو جریمهی شدیدتری هم داراهستند: وبسایت را برای مدتی Down میکنند (یعنی وب سایت قابلدسترسی نیست). وب سایت متخلف بایستی تارنما و محتواهایش را اصلاح و مبنی بربا استانداردها کند تا بتواند دوباره عمل کند.
قبلاز مجموعکردن این مقاله در ارتباط بهینه سازی کلاه سیاه، یکسری نمونهی حقیقی وواقعی از وبسایتهایی را که بهبرهان به کارگیری از تکنیکهای seo کلاه سیاه جریمه شدند میآورم.
تارنماهای جریمهشده بهخاطر استفاده از بهینه سازی کلاه سیاه
۱. J.C. Penney و ۲۰۰۰ بکپیوند سیاه
J.C. Penney نام فروشگاههایی (خردهفروشی) می باشد که بیشاز ۴۰۰ شعبهی فعال درسراسر آمریکا دارد. برای مدتی لینک و پیوند محصول ها گوناگون عرضهشده در این کسبوکار خط اول نتایج جستجوی گوگل بود. چه سرچ میشد شلوار جین چه اسباب و اثاث آشپزخانه، درهرحال این فروشگاه اول بود. هنگامی کارشناسان سئو بیشتر استیناف کردند متوجه شدند تعداد بکلینکهایی که به تارنما این دستیابیوکار داده شده رقم بسیار عجیبی (تا ۲۰۰۰ بکپیوند) می باشد. مشخص و معلوم شد این بکلینکها از تارنماهایی بسیار بیربط (مثل سایتهای قمار و شرطبندی) آمده هست. زمانی این خبر رسانهای شد، گوگل نیز سرپیچی از آیین نامههایش را تایید و وبسایت را جریمه کرد. گوگل لینکهای مربوط به تارنما J.C. Penney را تا ۷۰ جایگاه در نتایج جستجو تنزل داد. جالب اینجاست که این برند هرگز مسئولیت بکلینک و پیوندهای غیررسمی را نپذیرفت.
۲. Forbes و پیوندهای غیرواقعی
حتی برند معتبری مثل خبر نامهی فوربز هم کار غیرقانونی انجام داده میباشد. در سال ۲۰۱۱، گوگل فوربز را بهخاطر فروش لینک به تارنماهای دیگر جریمه کرد. فوربز بکلینک میفروخت. درواقع، اعتبار وبسایت فوربز به دیگر سایتها فروخته میشد. تعداد لینک و پیوندهایی که از تارنما فوربز به دیگر وب سایتها داده شده بود زیاد و غیرطبیعی بهلحاظ میرسید. Matt Cutts از گوگل در توییتر خود این واقعه را تایید کرد و اعلامکرد که گوگل فوربز را جریمه کرده است و فوربز می بایست لینکهای فروختهشده و غیرطبیعی را از وب سایت خود حذف کند تا بتواند به شرایط قبلیاز جریمه بازگردد.
جمعبندی و فایدهگیری
۱. بهینه سازی کلاه سیاه غیراخلاقی و غیراصولی است.
۲. موتورهای جستجو خودشان را به موتورهای پاسخگو تبدیل کردند.
۳. موتورهای جستجو سئو کلاه سیاه را خیلی بدون شوخی میگیرند چون در این نوع از سئو مخاطب موتورهای جستجو می باشد که وقتش هدر میرود و به جواب و اطلاعات خطا می رسد.
۴. همگیی وب سایتها ممکن میباشد ناخودآگاه و غیرعامدانه از تکنیکهای سئو سیاه استفاده کنند. پس دارای تخصص seo باید همیشه محتاط باشد.
۵. برای seo وب سایت باید بردبار بود. درست و اصولی تولیدمحتوا کرد و به موتورهای جستجو علامت اعطا کرد که کاربر و نیازهای او دراولویت جایدارد. راه اصولی و درست بهینهسازی وب سایت سئو کلاه سفید هست.
۶. کارشناس بهینه سازی باید سئو را اصولی و درست خاطر بگیرد. متاسفانه بعضی فرصتهای یادگرفتن بهینه سازی در جمهوری اسلامی ایران درواقع آموزش تکنیکهای کلاه سیاه میباشد.
۷. در فراگیری سئو باید تکنیکهای درست به خط نخستین رسیدن و در خط اول ماندن یاد داده گردد.