با دقت تحت عنوان این نوشتهعلمی، احتمالاً تشکیل داد اپلیکیشین خویش را به نقطه پایان رساندهاید و قصد نشر آن در مارکتها مثلا کافه بازار را دارید، یا این که آنکه تحت عنوان یک دیجیتال مارکتر، میخواهید نصب نرم افزار خویش را ارتقاء دهید. در سود مطلقاً در لیست اپهای بازاریابی نرم افزار خویش، آیتمهایی ماند خویش گوگل ادز، کانالهای اجتماعی، پوش نوتیفیکیشن، اینفلوینسر مارکتینگ و… را در لحاظ گرفتهاید؛ در کنار هر کدام از این طرزها هم طراحی اپلیکیشن در مشهد رقمی تحت عنوان دارایی درج کردید و درپی هواخواهی مالی آن از کمپانی میباشید. شاید هم برخی از اینشیوهامور را آزمون کرده باشید ولی فکر میکنید بایستی روشی دیگر برای زیر آوردن هزینه هر نصب نرم افزار در پیش بگیرید. آیا روشی وجود داراست که فارغ از پرداخت هزینه، تعداد نصب اپلیکیشین خویش را ارتقاء دهید؟ درین مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم بهاین بپردازیم که سئوی نرم افزار یا این که ASO چیست و چه گونه به ارتقا نصب ارگانیک نرم افزار یاری مینماید. همینطور درباره استراتژی اجرای و نکات اصلی آن هم تماما کلام خواهیم کرد.
آنچه میخوانید: مخفی کردن فهرست
1 ASO یا این که سئوی نرم افزار چیست؟
2 سئو و ASO چه تفاوتی دارا هستند؟
3 ارکان اصلی اکران نرم افزار در مارکتها
4 استراتژی ASO
5 مانیتور کردن پروسه، بررسی، باصرفهسازی و تکرار دوباره
ASO یا این که سئوی نرم افزار چیست؟
سئوی نرم افزار یا این که ASO (App Store Optimization) به معنای با صرفهسازی و بهینه سازی نرم افزار برای مارکت و نرمافزاراستورهایی مثل گوگلپلی، بازار، مایکت، آیتونز و… میباشد. این با صرفهسازی به خواسته اخذ بازدید بیشتر از برگه برنامه در مارکت و ارتقاء نرخ تبدیل ارگانیک (بازدیدکنندهای که نرم افزار را نصب مینماید) شکل می گیرد.
در بنا شده در روند ASO کارایی بر این میباشد که نرم افزار در مارکت متبوع، رنک بالایی (جایگاه فراتر) حصول نماید؛ زیرا هر چه رنک نرم افزار در آن مارکت فراتر باشد، شانس بیشتری برای چشم شدن آن وجود خواهد داشت. نرم افزاراستور نرم افزارهای با سئوی فراتر را هنگام جستجوی استفاده کننده درصفحه نتیجه ها، قسمت اکسپلور نرمافزاراستور، نصیب معرفی اپلیکیشینهای شبیه و دربین لیست پیشنهادی مارکت به استفاده کننده اکران میدهد. به اینترتیب درصد اعمال اکشن آخری بوسیله یوزرها فراتر خواهد رفت و شاهد ارتقاء نصب ارگانیک نرم افزار خوا هیم بود.
البته آیا ASO متعدد از سوژه سئو به اکانت میآید؟ آیا نرم افزارها نیازی به بهینه سازی ندارند؟ و چرا در مبحثی غیروابسته به ASO پرداخته میشود؟
بهینه سازی و ASO چه تفاوتی دارا هستند؟
همان گونه که گفته شد در ASO، ما بهدنبال باصرفهسازی نرم افزار در نرم افزاراستور و مارکتهای مختص نرم افزار مثل بازار، گوگلپلی، آیتونز و … هستیم. غرض از این شغل، ارتقا نرخ نصب ارگانیک نرم افزار و در فیض کاهش هزینه جذب کاربر میباشد. در حالیکه بهینه سازی یا این که بهینه سازی به با صرفهسازی سایت برای موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ و… می پردازد و غرض از آن، ارتقا ترافیک ورودی سایت و اما اخذ نرخ تبدیل فراتر میباشد. به این ترتیب هر دو سوژه، با وجود اشتراکهایی که در شیوه جاری ساختن دارا هستند به طور کامل با هم تفاوت دارا هستند. سفارش میکنیم جهت شناخت بیشتر با seo، نوشتهعلمی seo چیست؟ را رسیدگی نمایید.
با این تعبیر، آیا این به معنی میباشد که صاحبین نرم افزارها نیازی به سئوی وب سایت ندارند؟ نه. آحاد نرم افزارهای مطرح، ضمن حضور در نرمافزاراستورها، دارنده تارنما هم میباشند و تک تک سعی خویش را به عمل می برند که روند بهبود سئوی تارنما خویش را نیز برابر با سئوی نرم افزار پیشببرند؛ به دلیل آنکه مخاطبین متعددی ممکن میباشد صرفا از روش جستجوی در گوگل با آن ها آشنا شوند و نباید این نصیب را به آلزامیر سپرد (از جملهً کاربری در گوگل عبارت نرم افزار خرید جامه را کاوش نماید).
با این وجود طبق اعلام گوگل حدود 40 درصد از نرم افزارها برای نخسین بار در سود جستجوی مخاطب در باطن نرم افزاراستورها چشم و شناخته گردیدهاند. این درصد در حالی اعلام گردیدهاست که راس تحقیقاتی statisca (اینجا) در آخرها سال 2020 تعداد نرم افزارهای مو جود در آیتونز اپل و گوگلپلی را بیش تر از 5 میلیون برشمرد و می بینیم کهاین عدد معیار قابل توجهی از نصبها را در برمیگیرد.
همین زمینه به خیر مداقه سئوی نرم افزارها را نشانه میدهد. با دقت بیشتر بر روی ارتقاء نصب ارگانیک نرم افزارها نصیب قابل توجهی از هزینهها نیز کاهش خواهد یافت.
موادتشکیل دهنده اصلی اکران نرم افزار در مارکتها
هنگامی در یک مارکت، اپلیکیشنی اکران داده می گردد، چه اجزایی در معرض مشاهده کرد استفاده کننده قرار می گیرد؟ در تصویر ذیل طرز اکران یک نرم افزار در گوگلپلی را می بینیم. در هنگام اکران اول نرم افزار، اجزایی مثل آیکون نرمافزار، تیتر آن، مجموعهبندی که در آن قرار می گیرد، تعداد دانلودها، تعداد نظرها تصویب گردیده یوزرها (review)، میانگین امتیازهای دریافتی (average rating)، تصاویر اسکرینشات از صفحه ها داخلی نرم افزار یا این که ویدیوی معرفی و توضیحی کوتاه درباره این برنامه قابل مشاهده میباشد.
درپی زمانی قصد شناخت بیشتر با نرم افزار را داشته باشیم توضیحی جامع درباره آن و محتوای ایده ها یوزرها اکران داده شود. در انتهای شیت نیز داده ها بی نقص developer نرمافزار و لیستی پیشنهادی از اپهای شبیه یا این که مربوط به این نرم افزار در دسترس مخاطب قرار خواهد گرفت.
در مارکتهای دیگر ممکن میباشد اجزا با ترتیب متفاوتی اکران داده شوند یا این که قسمتهایی اضافی یا این که کمتر از این مفاد وجود داشته باشد. برای مثال در گوگلپلی در نصیب تحت تیتر developer name گفته میگردد ولی در اپلاستور به آن زیرعنوان (subtitle) اطلاق می گردد. یا این که تحت عنوان مثالی دیگر گوگلپلی جدیداً در کنار نصیب ویدئو و اسکرینشات معرفی نرم افزار، قابلیت قرار دادن توضیح صوتی را هم آماده نموده است، در حالیکه در مارکتهای دیگر هنوز این قابلیت و امکان نیست. از طرفی می بایست بدانیم که هریک از نرمافزاراستورها برای محتوای این اجزا به حیث تعداد کاراکتر، وسعت و فرمت مقررات و محدودیتهای خاص خویش را دارا هستند.
بدین ترتیب پیش از مبادرت به سئوی نرم افزار، می بایست مارکتی که می خواهید نرم افزار خویش را در آن قرار دهید به خیر و خوبی تحقیق فرمایید. این برنامهاستور چه قسمتهایی را برای معرفی در اختیارتان قرار میدهد؟ چه شرایطی برای محتوا دارااست و برای هر قسمت چه محدودیتی در حیث گرفته میباشد؟ مجموع این اجزا در سکوبندی نرم افزار شما تاثیرگذار می باشند و توصیه میگردد از کل پتانسیلی که در چنگ شما قرار می گیرد به کار گیری نمایید. برای فهم و شعور عنایت این مسئله، دو نرم افزار پایین را با هم مقایسه فرمایید. به لحاظ شما استفاده کننده به نصب کدامیک از نرمافزارهای تحت میل علامت خواهد بخشید؟ هر دو نمایشی از بازیهای نسبتاًً شبیه در کافهبازار میباشند.
گرچه بازی آمیرزا بسیار دارای شهرتخیس و دوستداشتنیخیس میباشد البته از تصاویر و توضیحات بسیار بهتری به کار گیری کرده و از سوی دیگر، بازی کافه واژه هم در تیتر خویش، از واژه کلیدی استعمال نموده است که از نکات سئوی نرم افزار به شمار میرود. حالا که با جزئییات روش اکران معرفی نرم افزار آشنا شدیم چطور میقدرت این اجزا را برای اخذ اکران بیشتر با صرفه کرد؟ درپی به طرز اجرای استراتژی ASO می پردازیم.
استراتژی ASO
استراتژی ASO در 4 قدم اصلی اپریزی و اعمال میگردد که در نصیبهای آنگاه کاملا به هریک میپردازیم:
آشنایی کاربر و جستن عبارات کلیدی مطلوب
قرار دادن نرم افزار در مارکت و ایجاد محتوا برای اجزای آن
آزمایش A/B
مانیتور کردن روند، تحلیل، باصرفهسازی و تکرار دوباره
آشنایی استفاده کننده و کشف کردن لغات کلیدی مطلوب
اولی قدم شما در استراتژی ASO، (مانند هر استراتژی دیگری) آشنایی کاربر میباشد. آشنایی استفاده کننده شمارا به کلیدواژههای اساسی و ادبیات مطلوب حضور در اپلیکیشناستورها خواهد رساند. کاربر درپی حل چه مشکلی میباشد و از چه لغات کلیدی در جستجوی نرم افزار متبوع خویش به کار گیری مینماید؟ برای یافت کردن این عبارات کلیدی می توانید از طریقهای ذیل به کار گیری فرمائید:
شیت نرم افزار رقبای خویش را ارزیابی نمایید از چه لغت ها کلیدی به کارگیری کردهاند. به قسمت نظرها مخاطبان وی رجوعکنید؛ چه لغت ها کلیدی بهشغل بردهاند و ادبیات حرف کردن با آنها به چه شکل بایستی باشد.
موتور جستجوی خویش مارکت هم هنگامی واژهای را تایپ می کنید لیستی محصور از عبارات کلیدی مرتبط به شما توصیه میدهد و میتوانید از آنها هم استعمال نمایید.
ابزارهای رایگانی مثل keywordtool در جستن عبارات کلیدی رایج در نرمافزاراستورها به شما امداد خواهند کرد. از سایر ابزارهای کاربردی دراین مورد نیز میاقتدار به wordtracker و keywordtracker اشاره نمود.
در قسمت تبلیغات جستجوی کافهبازار هم قابلیت و امکان رسیدگی عبارات کلیدی آیتم استعمال بوسیله یوزرها را روءیت کرد.
از لغت ها کلیدی تککلمه و واژهای، کوتاه و به شدت رقابتی خودداری کنید. از لغات کلیدی وقت گیرخیس (Long Tail) و نادرخیس رقابتی به کارگیری فرمائید. ولی دقت نمائید که کاربر در تلفن همراه در حالا کاوش میباشد و هنگام تایپ از کلمه ها خیلی زمان بر هم استعمال نمینماید. به این ترتیب بدین نکته هم در گزینش لغت ها کلیدی پایانی خویش توجه فرمایید. همینطور به خاطر داشته باشید که نرمافزاراستورها گوشه و کنار پویایی داراهستند بدین ترتیب به صورت مداوم بایستی مارکت و رقبای خویش را در آنها نظارت فرمایید و در شکل نیاز عبارات کلیدی خویش را تغییرو تحول دهید یا این که دستکاری فرمائید.
نشر نرم افزار در مارکت و ساخت و ساز محتوا برای اجزای آن
هنگام قرار دادن نرم افزار در مارکت بایستی به کلیدواژهها و نکاتی که به اکران بیشتر و ترغیب استفاده کننده به نصب امداد مینماید اعتنا فرمایید. اذن بدهید این اجزا و نکات اساسی در هر کدام را با هم پژوهش کنیم:
آیکون نرم افزار: آیکون اپلیکیشن اولی المان تصویری میباشد که از نرم افزار شما به دیده استفاده کننده میاید. به این ترتیب آیکونها می بایست با کیفیت، خاص، مربوط به حوزه شغل نرم افزار و اما خلاقانه باشد. قطعا درینباره پیش از نشر برنامه یا این که مهیاسازی آن، تصمیمگیری نمایید، البته قبل از قطعی کردن آیکون، در کانالهای متعدد آزمایشهایی خرد جهت سنجش واحد سنجش تاثیرگذاری آن اعمال دهید.
تیتر: اولین داده ها توضیحی که استفاده کننده از نرم افزار شما میبیند، تیتر آن میباشد که از نام نرم افزار و تعدادی کاراکتر ساخته شده میباشد. مهمترین کلمه و واژه کلیدی خویش را درین نصیب قرار دهید. تیتر بایستی به طور روشن به کاربر توضیح دهد که نرم افزار شما دقیقاً به چه خواسته میباشد و چه هدفی را دنبال مینماید.
امتیازدهی و اعلام لحاظ یوزرها (Average Rating, Review): این داده های عددی ضمن اینکه در تصمیمگیری مخاطب برای نصب تاثیرگذار میباشند، از حیث موتور جستجوی نرمافزاراستور هم یک نقطه مثبت گرانقدر به حساب می آید؛ زیرا امتیازها و نظراتی که به وسیله یوزرها تصویب گردیده است ترازو تعامل و زد خورد آنها با نرم افزار را علامت میدهد. همینطور لغات کلیدی مصرف شده در کامنتها به موتور جستجوی مارکت در آشنایی بیشتر نرم افزار امداد مینماید و این مفاد را در حق تقدمهای اکران خویش مسلماً نظر مینماید. صحت دارد کهاین دو قسمت چندان پایین در اختیار گرفتن ما نیستند ولی میقدرت طی کمپینهایی مثل پوش نوتیفیکیشن یا این که درخواست درج امتیاز در درون نرم افزار، مخاطبین را تشویق به امتیازدهی و درج حیث کرد. ولی بایستی کوشش برای درج امتیازات مثبت باشد ولی جوابگویی به کامنتها حتی در صورتی منفی و انتقادی باشند را هم نباید فراموش کرد. سعی نمایید نادرنادر دراین نصیب هم مانند کانالهای اجتماعی، گویش و ادبیات خاص خویش را پیدا فرمائید. در تصویر ذیل طریق جوابگویی اسنپ به نظرها انتقادی را می بینیم:
توضیح کوتاه (Short Description): این توضیح کوتاه در کاغذ اولیه اکران نرم افزار چشم میشود. دراین قسمت هم کارایی فرمائید از لغت ها کلیدی خویش به کار گیری نمائید و به استفاده کننده غرض نرم افزار و قیمتهای آن را تفصیل دهید. این نصیب، شایسته ترین زمان میباشد که با یک پاراگراف، پرسش یا این که نکته استفاده کننده را کنجکاو فرمایید. بهاین شکل اورا ترغیب فرمائید که برای اخذ جواب خیالی خویش به سراغ رسیدگی توضیحات تکمیلی یا این که پژوهش کلیپ شما برود.
توضیحات بی نقص (Full Description): این قسمت شایسته ترین مجال برای شما خواهد بود که کاملا به معرفی خویش، امکانها و مزیتهای رقابتی که دارید بپردازید. برای مثال نکاتی که در ایجاد محتوای این قسمت بایستی مد لحاظ داشت میقدرت به موردها تحت اشاره نمود:
درین قسمت قطعاً از لغات کلیدی خویش به کارگیری فرمائید. ولی بهاین مضمون وجود ندارد که فقطً متنی آکندهاز لغت ها کلیدی به کاربر ارایه خواهد شد. متن می بایست ساختار و معنا داشته باشد و اطلاعاتی را که استفاده کننده در ادامه آن بوده میباشد را دربر بگیرد.
به جوایز و افتخارات نرم افزار خویش اشاره فرمائید.
از تاثیرگذاری بهتر ایموجیها نباید غافل گردید و از آن ها سود ببرید.
از بولتها برای برشمردن خصوصیتها استعمال نمائید.
چنانچه مارکت امکان درج داده ها به یکسری لهجه را داراست قطعاً از این مجال به کار گیری نمائید و محتوای خویش را به گویشهای دیگر هم درج فرمایید.
کانالهای اجتماعی، تارنما و دیگر نحوههای ارتباطی خویش را درج فرمایید.
در باطن متن مسلماً از کالتواکشن به کار گیری فرمایید و استفاده کننده را برای دانلود و نصب نرم افزار تشویق نمایید.
در باطن محتوا شماره واپسین ورژن برنامه و تغییراتی که دراین نسخه نسبت به نسخه قبلی ایفا شدهاست هم بیان خواهد شد. بعضی یوزرها ترجیح میدهند از واپسین ورژن نرم افزارها به کار گیری نمایند. بعضی دیگر هم فعلا از نرم افزار شما به کار گیری مینمایند و برای بهروز رسانی آن، تغییرات جاری ساختنگردیده و باگهای رفعگردیده را ارزیابی خواهند کرد.
الگوریتم رنکینگ مارکتها نیز به طرز به روز نرم افزار به وسیله شما اعتنا مینماید. براین اساس به صورت منظم تغییرات، رفع باگها و … را تصویب و نرم افزار را بهروز نمائید.
و در پایان، به قانون ها مارکت احترام بگذارید.
محتوای سمعی و بصری از نرم افزار: دراین بخش مارکت به شما اذن میدهد طی ویدیویی کوتاه، اسکرینشاتهایی از صفحه های نرم افزار یا این که محتوای صوتی به معرفی و روش شغل نرم افزار خویش بپردازید. قطعاً از محتوای کیفیت عالی استعمال نمائید و بر روی قسمتهایی که می تواند برای کاربر جالب باشد تمرکز بیشتری داشته باشید.
خوب میباشد درین نصیب به التفات Localization و Culturalization (ساکنسازی و بر طبق فرهنگ وتمدن ساکن) نرم افزار هم اشاره کنیم، زیرا در حصول درجه فراتر بوسیله مارکت نقش لبریز رنگی داراست. همان گونه که گفته شد برخی مارکتها به شما اذن میدهند که محتوای خویش را به چند گویش در درون این مارکت اپلود نمائید. تحت عنوان مثل گوگل پلی به 77 گویش و آیتونز به 28 لهجه این قابلیت را به شما می دهد که محتوا بار گذاری نمایید. این متناسبسازی محتوا فقط به گویش متن ها نوشتاری ختم نمیشود بلکه ویدیوها، اسکرینشاتها یا این که حتی محتوای صوتی هم بایستی متناسب بافرهنگ و گویش آن میهن تغییر و تحول نمایند.
برای مثال در شرایطیکه نرم افزار شما این قابلیت و امکان را داراست که برای مرزوبوم ژاپن، اسکرینشاتی از ورژن ژاپنی نرمافزار استعمال نماید و نیز برای لهجه انگلیسی هم اسکرینشاتی از المانهای به عبارتی مرزو بوم به شغل برده خواهد شد، این قضیه قویاً در معیار تضارب مخاطبان آن کشورها تاثیرگذار میباشد و به همین برهان موتورهای جستجو گر برنامه نیز به آن مداقه فراوان میدهند.
پیوند URL : آری نشانی URL شما هم نقش مهمی در سئوی نرم افزار دارااست و یکیاز فاکتورهای اصلی در رنکینگ محسوب میشود. شایسته ترین شرایط، درج نام نرم افزار و لغات کلیدی اساسی در نشانی URL میباشد. مسلماً پیش از نشر نرم افزار در مارکت، به صدق آن اعتنا فرمایید زیرا در اصل بعداز نشر قابلیت و امکان بازنویسی دوباره آن فرآهم وجود ندارد.
تیمبندی (Cateogary): نرم افزار شما در چه تیمبندی قرار میگیرد؟ این مجموعهبندی در ورقه اکران نرم افزار هم چشم میگردد. مخاطب می تواند وارد مجموعهبندی و فهرست اپلیکیشناستور گردد و به راحتی میان این اپهای شمارا پیدا نماید. خلال این، موتور جستجوی مارکت هم هنگام اکران نتیجه ها به تیمبندی اپلیکیشن شما اعتنا مینماید. براین اساس قطعاً به صحت گروهبندی که نرمافزار شما در آن قرار میگیرد خویش توجه نمایید.
آزمایش A/B
جزئییات نقش مهمی در سئوی نرم افزار دارا هستند، براین اساس مطلقاً لغات کلیدی گوناگون، اسکرینشات، ویدیوی معرفی، تیتر، توضیح و… را به مدلهای گوناگون و با ریزه کاری متعدد را با امداد آزمایش A/B نظارت فرمائید و تاثیرگذاری هرکدام را بسنجید.
- ۰۱/۱۱/۰۳