طراحی تجربه کاربری (UX)، User Experience، مراحل پیچیدهای می باشد. هدف درین فرایند اخلاق کردن تعاملی رضایتنصیب در طراحی اپلیکیشن در مشهد بین کاربر و متاع (سایت یا اپ) است. در صورتی کاربر تجربیاتای رضایتبخش از تعامل با محصول دیجیتال نداشته باشد، رغبتی به استفادهی دوباره از آن نخواهد داشت. در شرایطی که متاع سایت باشد، دیگر به آن وب سایت نمیرود. اگر اپلیکیشن باشد، ممکن می باشد آن را پاک کند. طراح جنس برای طراحی کردن تعامل کاربران با جنس می بایست نیازهای کاربر و توقعاتش از تعامل و همچنین مسیر تعامل با متاع را با دقیقترین جزئیات مشخص و معلوم کند. برای این کار دو ابزار بسیار اصلی وجود دارد: User Journey Map (نقشه مسافرت استفاده کننده) و User Flow (که به جریان مخاطب ترجمه شده است). دراین نوشتهعلمی قصد داریم شمارا با این دو ابزار و تفاوتهایشان به طور کامل آشنا کنیم. نقشه مهاجرت و جریان کاربر در طراحی تجربه کاربری قبل از هر چیز باید بر این نکته تاکید شود که نقشه هجرت استفاده کننده و جریان کاربر یک چیز نیستند و با هم فرق دارند. هر دو ابزاری تصویری (بصری) در طراحی فرآورده هستند، البته یک چیز واحد را به تصویر نمیکشند. نقشه سفر و جریان استفاده کننده به سوالهای متفاوتی در امر فرآیند تعامل استفاده کننده با محصول پاسخ میدهند. متاسفانه،حتی بعضا از طراحان UI/UX هم فکر میکنند که این دو ابزار یکی از می باشند. نقشه هجرت کاربر چیست؟ یک کدام از سایتهای معتبر در حوزه دیزاین (nngroup.com) نقشه مسافرت را اینطور تعریف و تمجید کرده است A journey map is a visualization of the process that a person goes through in order to accomplish a goal. نقشه مهاجرت روندی را که مخاطب طی میکند تا به هدف برسد، به تصویر میکشد. یک مخاطب معین با ویژگیهای معلوم از سایت یا اپلیکیشن چه میخواهد؟ چه کارهایی می تواند در آن اعمال دهد؟ برای انجام دادن هر عمل در شرایطهای مختلف چه مراحلی را به ترتیب باید طی کند؟ نقشه هجرت پاسخی تصویری به آن سوالهای هست. پس، طراح برای هر تعامل ممکن در حالات متعدد (سناریوهای گوناگون) می بایست یک نقشه مسافرت جداگانه طراحی کند.