مقالات تخصصی طراحی اپلیکیشن

ارائه مقالات طراحی اپلیکیشن

مقالات تخصصی طراحی اپلیکیشن

ارائه مقالات طراحی اپلیکیشن

مقالات طراحی اپلیکیشن

  • ۰
  • ۰


زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin ) برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت جت برینز ( jetbrains ) معرفی شد. این گویش نرم‌افزار نویسی برای ایفا روی ماشین مجازی جاوا درست شده که دقیقا مثل جاوا به بایت کدهای جاوا کامپایل شده و بعد اجرا می‌شود. 

وقتی که شرکت گوگل در تاریخ ۲۰۱۹ این زبان را بعنوان گویش پیشنهادی گوگل معرفی کرد و حتی دو سال قبلتر یعنی در سال ۲۰۱۷ آنرا بعنوان گویش رسمی توسعه ی نرم افزار های اندرویدی معرفی کرده بود ، توسعه و گسترش دهندگان به سمت این لهجه هجوم آوردند و آنرا از لهجه نو وارد به چهارمین لهجه محبوب فقیه تبدیل کردند ( طبق آمار stackoverflow survey 2019 ) . 

طراحی اپلیکیشن در مشهد

به هر فعلا ، معرفی گوگل و ... در جهت توسعه و گسترش ی برنامه های اندرویدی بود اما خبر خوب این میباشد که گویش کاتلین برای توسعه ی وب نیز بهتر می‌باشد.

ما در آواسام مجال زیادی است که به پیشرفت ی اپ های موبایل با گویش کاتلین سرگرم هستیم و حتی یک مجال ی فراگیری کامل برای زبان کاتلین هم ساختیم که هوا داران کاتلین بتوانند این زبان را از صفر و از یک بعدازظهر ی آموزشی کیفیت عالی به گویش فارسی پیگیری کنند. ولی در این نوشته‌علمی قصد داریم ویژگی های گویش کاتلین برای توسعه ی وب را استیناف کنیم و آموزش بدهیم پس حتما نوشته‌ی‌علمی را تا نقطه پایان با دقت استیناف فرمائید.

 

مزیت های گسترش ی وب با کاتلین
کاتلین یک گویش اپلیکیشن نویسی کلیه منظوره هست و سعی دارااست مجموعاَ پلتفرم ها کاربرد داشته باشد همانگونه که در بحث توسعه و گسترش ی وب ، از کاتلین هم در back-end و هم در front-end می‌شود استفاده نمود که بجای جاوا و جاوااسکریپت قابل استفاده است.

از زبان کاتلین میتوان برای توسعه ی سمت سرور ، مرورگر وب یا موبایل به کار گرفت ، کاتلین در مقایسه با گویش جاوا قابل فهم و شعور تر میباشد و به خطوط کمتری برای فعال‌سازی پروژه ها نیاز دارااست ، بطور میانگین تعداد خطوط کدنویسی شده در گویش کاتلین نسبت به جاوا حدود ۴۰ درصد کمتر هست.

کدنویسی کمتر و سینتکس کوتاهتر در زبان اپلیکیشن نویسی منجر میشود که باگ های کمتری در نسخه ی نهایی پیدا گردد ، در حالتی که هم باگی وجود داشته باشد حل آن توسط کاتلین شل و ول تر است چون کاتلین محافظت پروژه ها و حل باگ های آنرا ساده تر میکند.

خب در پی مزیت های لهجه کاتلین برای توسعه ی وب را توضیح خواهیم بخشید.

 

هجران از خطاهای ناشی از Null reference در کاتلین
مشکلی که سالها برنامه نویسان زبان جاوا با آن دست و پنجه نرم میکردند خطای دارای شهرت NullPointerException بوده است که علت آن دسترسی به پاره ای بود که وجود نداشت و null بود و این واقعه مجال اجرای اپلیکیشن ها سبب خطاها  و کرش کردن آن ها میشد.

در گویش نرم افزار نویسی کاتلین ، توسعه دهنده اجازه ی این را ندارد که مقدار null را مستقیما برای یک متغیر در نظر بگیرد. لهجه کاتلین یک اپراتور برای بررسی کردن null بودن یک مقدار نیز دارد که به آن safe operator نیز گرفته می شود و وظیفه اش این است که به یک شی یا متغیر اجازه ی null شدن نمیدهد.

غربت از همین خلل باعث شده که بخش اعظمی از ایرادات در کدنویسی با kotlin بصورت خودکار حل گردد و کلی در حین یک توسعه و گسترش دهنده صرفه جویی خواهد شد.

 

حدث زدن نوع متغیرها در کاتلین
هنگامی که قصد دارید یک وب اپلیکیشن را با گویش اپ نویسی کاتلین توسعه و گسترش بدهید نیازی نیست که به طبع نوع متغیرها را یک به یک تعریف فرمائید. 

در هنگام به کارگیری از  زبان کاتلین برای پیشرفت ی وب نیازی نیست که شما نوع متغیرها را حتما تمجید فرمائید چون نوع داده ها بوسیله کامپایلر تشخیص داده می شوند. 

کامپایلر زبان برنامه نویسی کاتلین نوع داده ها را با اولی مقدار مشخص و معلوم میکند که برای مثال نوع یک متغیر از نوع عدد صراحت دارد یا فن یا چیز دیگر ! 

در‌صورتی‌که شما در خطی که یک متغیر را تعریف و تمجید می کنید به آن مقدار اولیه هم بدهید هیچ نگرانی وجود ندارد و نوع داده در همان استارت تشخیص داده میشود و سایز و نوع آن تمجید می گردد البته در صورتیکه برای یک متغیر مقدار اول قرار نیست بدهید و بعدا قرار میباشد که داخل آن پاره ای ریخته شود عالی هست صراحتا در ابتدا نوع آن متغیر را انتخاب نمایید که منجر اشتباهات آتی نشود.

 

امان از IDE های زیاد در کاتلین
گویش نرم افزار نویسی کاتلین از همگی IDE ( فضا اپلیکیشن نویسی ) ها که برای لهجه جاوا استفاده می گردد و بخش اعظمی از code editor ها تامین میکند. این اطراف ها شامل فضا Android Studio بعنوان اطراف رسمی اپ نویسی نرم افزار های اندرویدی ، دور و اطراف Intellij IDEA که بوسیله خود شرکت جت برینز ایجاد کرد شده ، ادیتور atom که متعلق به گیتهاب است ، ایکلیپس ( eclipse ) ، vscode و ....

چنین مدد از بیشتر IDE ها که برای جاوا به کارگیری میگردد کار مسافرت از لهجه جاوا به کاتلین را بسیار وارفته تر کرده است و توسعه و گسترش دهندگان سوای نگرانی درباره‌ی یادگیری یک فضا کدنویسی تازه ، می‌توانند برای کاتلین از همان گوشه و کنار قبلی به کارگیری کنند.

درحال حاضر در‌صورتی‌که قصد داشته باشید که زبان کاتلین برای توسعه و گسترش ی وب استفاده نمائید به احتمال خیلی زیاد محیط نرم‌افزار نویسی شما از لهجه کاتلین امان می کند یا با نصب کردن یک پکیج درون محیط پیشرفت ی شما ، برای نرم افزار نویسی با کاتلین آماده میگردد.

 

کلاس های Data class در کاتلین
یکی از چیزهایی که زمان گسترش دهندگان را در گویش جاوا تلف می‌کرد ساختن کلاس های نوع Data class بود ، عملیاتی که ریسک ارتقا باگ ها در پروژه را بیشتر می‌کرد و همینطور دوران وقتی هم برای رفع کردن آن باگ ها مورد نیاز بود. فعلا Data Class ها در گویش کاتلین بخاطر تشکیل داد کردن کدهای مهیا بوسیله خود کاتلین این عمل به سادگی ایفا می‌گیرد و کدهای اضافی و باگ های اضافی بوجود نمی آید.در نتیجه، کد خواناتر هست و خطاهای کمتری در زمان فرایند توسعه وجود داراست.

 

فریمورک های لهجه کاتلین برای پیشرفت ی وب و سمت سرور 
همانطور که می‌دانیم ، در بسط ی وب برای راحتی ، کاهش مجال زمان بسط و خیلی از مزایای دیگر بهتر می باشد از یک فریمورک به کارگیری کنیم. به لطف سازگاری بدون نقص زبان کاتلین با جاوا ، بخش اعظمی از فریمورک ها و کتابخانه های جاوایی با کاتلین سازگاری بدون نقص دارند و می‌توانید برای پیشرفت ی وب با لهجه کاتلین از آن ها به کارگیری نمایید.

در لیست پایین برخی از فریمورک هایی که برای بسط ی وب با لهجه کاتلین میتوانید به کارگیری نمائید را آورده ایم:

Spring MVC
KVision
Doodle
Javalin
KTor
که به دنبال به توضیح هر کدام از موردها بالا می‌پردازیم.

 

فریمورک Sprint MVC در لهجه کاتلین برای توسعه و گسترش ی وب
فریمورک spring یکی محبوب ترین فریمورک های زبان نرم افزار نویسی جاواست. از نسخه ی ۵ این فریمورک گویش اپلیکیشن نویسی کاتلین امان می شود و فیچرهای زبان کاتلین به آن اضافه گردیده‌است. راه اندازی و شروع به کدنویسی با فریمورک spring وارفته است.

فریمورک spring ساختاری مونولیتیک ندارد بلکه یک فریمورک ماژولار هست و حدود ۲۰ ماژول متفاوت دارد که به گزینش توسعه و گسترش دهنده میتوان از آنان بهره مند شد و به همین خیال و خاطر این فریمورک یک مورد ی سبک برای توسعه و گسترش می باشد.

این فریمورک قابلیت و امکان تست هم دارد که با نسخه های قبل سازگار میباشد.
 

  • ۰۲/۰۱/۱۶
  • دیزاین اپلیکیشن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی